Polish version    English version  
  IV OIG 2009/2010


 Aktualności
 O olimpiadzie
 Komitety
 XVIII OI 2010/2011
 Historia OI
 Książeczki OI
 Reprezentacja
 Obozy Olimpiady
 Galeria zdjęć
 Ciekawe odsyłacze
 OIG LiveCD
 IV OIG 2009/2010
Terminarz
Przepisy
Komitet
Przydatne zasoby
Dla zawodników
SIOgim
Opracowania
II Etap
Wyniki II etapu
 Historia OIG
 SIO
 MAIN


MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ
STOWARZYSZENIE "TALENT"
KOMITET GŁÓWNY OLIMPIADY INFORMATYCZNEJ GIMNAZJALISTÓW

IV OLIMPIADA INFORMATYCZNA

GIMNAZJALISTÓW

ZASADY ORGANIZACJI ZAWODÓW WROKU SZKOLNYM 2009/2010

Podstawowym aktem prawnym dotyczącym Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów jest Regulamin, którego pełny tekst znajduje się na podstronie "Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów" witryny Olimpiady Informatycznej: www.oi.edu.pl, zwanej dalej witryną OIG. Poniższe Zasady są uzupełnieniem tego Regulaminu, zawierającym szczegółowe postanowienia o jej organizacji w roku szkolnym 2009/2010.

§ 1. Wstęp

Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów, zwana dalej OIG, to coroczne, ogólnopolskie zawody informatyczne dla uczniów gimnazjów.

Obecnie organizatorem OIG jest, na mocy umowy zMinisterstwem Edukacji Narodowej, Stowarzyszenie "Talent", współorganizatorami Olimpiada Informatyczna i miasto Gdynia, zaś opiekę merytoryczną sprawuje Instytut Informatyki Uniwersytetu Warszawskiego.

§ 2. Organizacja Olimpiady

1. OIG przeprowadza Komitet Główny Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów (zwany dalej KGOIG) przy pomocy komitetów okręgowych OIG.

2. OIG jest trójstopniowa.

3. W OIG mogą brać indywidualnie udział uczniowie gimnazjów oraz szkół podstawowych.

4. Rozwiązaniem każdego z zadań zawodów I, II i III stopnia jest program (napisany w jednym znastępujących języków programowania: Pascal, C lub C++) lub plik z danymi.

5. Zawody wszystkich stopni organizowane są internetowo wSystemie Internetowym OIG (zwanym dalej SIOgim) oadresie www.oi.edu.pl/oig/

6. Zawody I stopnia mają charakter otwartyi polegają na samodzielnym rozwiązywaniu zadań inadesłaniu rozwiązań w podanym terminie.

7. Zawody II i III stopnia polegają na rozwiązywaniu zadań wwarunkach kontrolowanej samodzielności. W czasie tych zawodów jest jedna sesja konkursowa trwająca 180 minut, poprzedzona godzinną sesją próbną. W zawodach głównych uczestnicy otrzymują do rozwiązania trzy zadania ozróżniowanym stopniu trudności. Liczbę uczestników kwalifikowanych do zawodów II i III stopnia ustala KGOIG. KGOIG kwalifikuje do zawodów II i III stopnia uczestników, których rozwiązania zadań stopnia niższego zostaną ocenione najwyżej.

8. Zawody stopnia drugiego odbywają się w tym samym czasie, we wszystkich okręgach, w miejscach ustalonych przez komitety okręgowe OIG. Najpóźniej na dziesięć dni przed terminem zawodów w witrynie OIG ogłaszane są informacje na temat miejsca i terminu zawodów oraz listy zakwalifikowanych.

9. KGOIG ustali szczegółowe regulaminy zawodów stopnia II iIII i poda je do wiadomości uczestników.

10. Uczniowie zakwalifikowani do udziału w zawodach II i III stopnia otrzymują w niezbędnym zakresie zwrot kosztów przejazdu, bezpłatne wyżywienie izakwaterowanie.

11. Podjęte przez KGOIG decyzje o zakwalifikowaniu uczestników do zawodów kolejnego stopnia, zajętych miejscach i przyznanych nagrodach oraz udziale w letnich informatycznych obozach naukowo-treningowych gimnazjalistów są ostateczne.

12. KGOIG zastrzega sobie prawo do opublikowania rozwiązań zawodników, którzy zostali zakwalifikowani do następnego etapu, zostali wyróżnieni lub otrzymali tytuł laureata.

13. Terminarz zawodów:

Zawody stopnia pierwszego: 07.12.2009 - 11.01.2010

ogłoszenie wyników zawodów I st. w witrynie OIG:

26.01.2010

Zawody stopnia drugiego: 27.03.2010

Zawody stopnia trzeciego: 20-22.05.2010

§ 3. Rozwiązania zadań

1. Ocena rozwiązania zadania jest określana na podstawie wyników testowania programu i uwzględnia poprawność oraz efektywność metody rozwiązania użytej w programie.

  1. Rozwiązania zespołowe, niesamodzielne, niezgodne z"Zasadami organizacji zawodów" lub takie, co do których nie można ustalić autorstwa, nie będą oceniane. W przypadku uznania przez Komitet pracy za niesamodzielną lub zespołową zawodnicy mogą zostać zdyskwalifikowani.
  2. Każdy zawodnik jest zobowiązany do zachowania wtajemnicy swoich rozwiązań w czasie trwania zawodów.
  3. Rozwiązanie każdego zadania, które polega na napisaniu programu, składa się z (tylko jednego) pliku źródłowego; imię i nazwisko uczestnika powinny być podane w komentarzu na początku każdego programu.
  4. Nazwy plików z programami w postaci źródłowej muszą być takie, jak podano w treści zadania. Nazwy tych plików muszą mieć następujące rozszerzenia zależne od użytego języka programowania:

Pascal pas

C c

C++ cpp

  1. Programy w C/C++ będą kompilowane w systemie Linux za pomocą kompilatora GCC / G++. Programy w Pascalu będą kompilowane w systemie Linux za pomocą kompilatora FreePascal. Wybór polecenia kompilacji zależy od podanego rozszerzenia pliku w następujący sposób (np. dla zadania abc):

Dla c gcc -O2 -static abc.c -lm

Dla cpp g++ -O2 -static abc.cpp -lm

Dla pas ppc386 -O2 -XS -Xt abc.pas.

  1. Pakiety instalacyjne tych kompilatorów dla Windows są dostępne w witrynie OI.
  2. Program powinien odczytywać dane wejściowe ze standardowego wejścia i zapisywać dane wyjściowe na standardowe wyjście, chyba że dla danego zadania wyraźnie napisano inaczej. Program powinien kończyć działanie kodem wyjścia 0 (inne kody wyjścia uznawane są za błąd wykonania).
  3. Rozwiązania nie mogą:

    • tworzyć nowych procesów,
    • korzystać z funkcji sieciowych,
    • korzystać z zewnętrznych bibliotek (np.
    • uruchamiać innych programów.

§ 4 Zawody stopnia I

1. Zadania zawodów pierwszego stopnia uczniowie rozwiązują samodzielnie, przy czym mogą zwracać się z pytaniami do innych osób (także nauczycieli) w celu wyjaśnienia wątpliwości. Nie jest konieczne rozwiązanie wszystkich zadań; uczeń, który rozwiąże tylko niektóre z nich, staje się uczestnikiem OIG i zależnie od oceny tych rozwiązań może być dopuszczony do zawodów stopnia drugiego.

2. W trakcie rozwiązywania zadań można korzystać z dowolnej literatury oraz ogólnodostępnych kodów źródłowych. Należy wówczas podać w rozwiązaniu w komentarzu odnośnik do wykorzystanej literatury lub kodu.

3. Przygotowane rozwiązania należy przesłać do KGOIG. Możliwe są tylko dwa sposoby przesyłania:

  • Poprzez SIOgim do godziny 12.00 (w południe) dnia 11 stycznia 2010 r. KGOIG nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości przekazania rozwiązań przez witrynę wsytuacji nadmiernego obciążenia lub awarii serwisu. Odbiór przesyłki zostanie potwierdzony przez KGOIG zwrotnym listem elektronicznym (prosimy o zachowanie tego listu). Brak potwierdzenia może oznaczać, że rozwiązanie nie zostało poprawnie zarejestrowane. Wtym przypadku zawodnik powinien przesłać swoje rozwiązanie przesyłką poleconą za pośrednictwem zwykłej poczty. Szczegóły dotyczące sposobu postępowania przy przekazywaniu zadań i związanej ztym rejestracji będą podane w witrynie.
  • Pocztą, przesyłką poleconą, na adres:

Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów

Ośrodek Edukacji Informatycznej iZastosowań Komputerów

02-006 Warszawa, ul. Nowogrodzka 73

tel. (0-22) 626-83-90

w nieprzekraczalnym terminie nadania do 11stycznia 2010 r. (decyduje data stempla pocztowego). Uczestnik ma obowiązek zachować dowód nadania przesyłki do czasu otrzymania wyników oceny. Nawet w przypadku wysyłania rozwiązań pocztą, każdy uczestnik musi założyć sobie konto w SIOgim. Zarejestrowana nazwa użytkownika musi być zawarta w przesyłce.

Rozwiązania dostarczane w inny sposób nie będą przyjmowane. W przypadku jednoczesnego zgłoszenia rozwiązania danego zadania przez Internet i listem poleconym, ocenie podlega jedynie rozwiązanie wysłane listem poleconym.

3. Uczestnik korzystający ze zwykłej poczty przysyła nośnik (dyskietkę lub CD-ROM) w standardzie dla komputerów PC zawierający:

  • spis zawartości nośnika oraz nazwę użytkownika zSIOgim w pliku nazwanym SPIS.TXT,
  • do każdego rozwiązanego zadania - kod źródłowy lub plik z danymi.

Na nośniku nie powinno być żadnych podkatalogów.

W przypadku braku możliwości odczytania nośnika zrozwiązaniami, nieodczytane rozwiązania nie będą brane pod uwagę.

4. Podczas korzystania z SIOgim zawodnik postępuje zgodnie zinstrukcjami umieszczonymi w witrynie systemu. Wszczególności, warunkiem koniecznym do kwalifikacji zawodnika do dalszych etapów jest podanie w witrynie wszystkich wymaganych danych osobowych.

5. Każde zadanie można zgłosić w SIOgim co najwyżej 20 razy. Spośród tych zgłoszeń ocenianie jest jedynie najpóźniejsze. Po wyczerpaniu tego limitu kolejne rozwiązanie może zostać zgłoszone już tylko zwykłą pocztą.

6. Każdy uczestnik powinien założyć w SIOgim dokładnie jedno konto. Zawodnicy korzystający z wielu kont mogą zostać zdyskwalifikowani.

7. W SIOgim znajdują się Odpowiedzi na pytania zawodników dotyczące OIG. Ponieważ Odpowiedzi mogą zawierać ważne informacje dotyczące toczących się zawodów, wszyscy uczestnicy OIG proszeni są o regularne zapoznawanie się zukazującymi się odpowiedziami. Dalsze pytania należy przysyłać poprzez SIOgim. KGOIG może nie udzielić odpowiedzi na pytanie z ważnych przyczyn, m.in. gdy jest ono niejednoznaczne lub dotyczy sposobu rozwiązania zadania.

8. Poprzez SIOgim dostępne są narzędzia do sprawdzania rozwiązań pod względem formalnym. Szczegóły dotyczące sposobu postępowania są dokładnie podane w witrynie.

9. Od dnia 21 stycznia 2010 r. poprzez SIOgim każdy zawodnik będzie mógł zapoznać się ze wstępną oceną swojej pracy. Wstępne oceny będą dostępne jedynie w SIOgim.

10. Do dnia 23 stycznia 2010 r. (włącznie) poprzez SIOgim każdy zawodnik będzie mógł zgłaszać uwagi do wstępnej oceny swoich rozwiązań. Reklamacji nie podlega jednak dobór testów, limitów czasowych, kompilatorów isposobu oceny.

11. Reklamacje złożone po 23 stycznia 2010 r. nie będą rozpatrywane.

12. Uczestnicy zawodów I stopnia zostaną zawiadomieni oswoich wynikach pocztą elektroniczną, a poprzez SIOgim będą mogli zapoznać się ze szczegółowym raportem ze sprawdzania swoich rozwiązań.

§ 5. Nagrody

  1. Na podstawie ustalonej w zawodach stopnia trzeciego kolejności, KGOIG przyznaje tytuły laureatów OIG oraz wyróżnienia. Wszyscy uczestnicy zawodów stopnia trzeciego, którzy wyślą co najmniej jedno zgłoszenie w trakcie tych zawodów, otrzymują tytuł finalisty OIG.
  2. Laureaci OIG przyjmowani są do wybranej publicznej szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów zawartych wstatucie szkoły, októrych mowa w§ 8 ust.1. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu zdnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych zpóźniejszymi zmianami na podstawie § 8 ust.8. tego rozporządzenia.
  3. Laureaci OIG otrzymują zinformatyki celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
  4. KGOIG wyznaczy spośród finalistów grupę uczestników zaproszonych do udziału w Informatycznym Obozie Naukowo-Treningowym Gimnazjalistów, który odbędzie się w czasie wakacji 2010 r.
  5. KGOIG może przyznawać finalistom i laureatom nagrody, atakże stypendia ufundowane przez osoby prawne lub fizyczne.

§ 6. Przepisy końcowe


  1. Dyrektorzy szkół mają obowiązek dopilnowania, aby plakaty informacyjne OIG zostały podane do wiadomości uczniów.
  2. KGOIG zawiadamia wszystkich uczestników zawodów I i II stopnia o ich wynikach. Wszyscy uczestnicy zawodów Istopnia zostaną zawiadomieni o nich pocztą elektroniczną, apoprzez SIOgim będą mogli zapoznać się ze szczegółowym raportem zesprawdzania ich rozwiązań.
  3. Każdy uczestnik, który zakwalifikował się do zawodów wyższego stopnia, oraz dyrektor jego szkoły otrzymują informację o miejscu i terminie następnego stopnia zawodów.

W rozwiązywaniu zadań pomocne mogą być, między innymi, następujące książki:

1. J. Bentley, Perełki oprogramowania, WNT

2. M.M. Sysło, Algorytmy, WSiP5

3. M.M. Sysło, Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, WSiP

  1. N. Wirth, Algorytmy + struktury danych = programy, WNT

Wskazówki dla uczestników OIG

- Aby Twoje rozwiązanie mogło zostać właściwie ocenione, zastosuj się do ustaleń zawartych w"Zasadach organizacji zawodów" i treściach zadań.

- Przestrzegaj dokładnie warunków określonych wtreści zadania.

- Twój program powinien czytać dane ze standardowego wejścia i zapisywać dane wyjściowe na standardowe wyjście, chyba że dla danego zadania wyraźnie napisano inaczej.

- Należy założyć, że dane testowe są bezbłędne, zgodne z warunkami zadania i podaną specyfikacją wejścia. Twój program nie musi tego sprawdzać.

- Nie przyjmuj żadnych założeń, które nie wynikają ztreści zadania.

- Staraj się dobrać taką metodę rozwiązania zadania, która jest nie tylko poprawna, ale daje wyniki w jak najkrótszym czasie.

- Ocena za rozwiązanie zadania jest określana na podstawie wyników testowania programu iuwzględnia poprawność oraz efektywność metody rozwiązania użytej w programie. W szczególności programy poprawne, lecz działające zbyt długo - zwłaszcza dla dużych rozmiarów danych - mogą zostać ocenione niżej.

- Koniecznie zapoznaj się z materiałami dostępnymi wwitrynie OIG.

- Nie udostępniaj innym swoich rozwiązań zadań przed upływem godziny zakończenia zawodów. Chroń je przed niepowołanym dostępem. Jeśli ktoś wyśle skradzione Tobie lub udostępnione przez Ciebie rozwiązania zadań, możesz zostać zdyskwalifikowany.

POWODZENIA!





Wersja do druku