Polish version    English version  
  Historia OI -> XIII OI 2005/2006


 Aktualności
 O olimpiadzie
 Komitety
 XVIII OI 2010/2011
 Historia OI
XVII OI 2009/2010
XVI OI 2008/2009
XV OI 2007/2008
XIV OI 2006/2007
XIII OI 2005/2006
Terminarz
Zadania
Wyniki III etapu
Wyniki II etapu
Wyniki I etapu
II Etap
III Etap
Przepisy
Dla zawodników
Przydatne zasoby
XII OI 2004/2005
XI OI 2003/2004
X OI 2002/2003
IX OI 2001/2002
VIII OI 2000/2001
VII OI 1999/2000
VI OI 1998/1999
V OI 1997/1998
IV OI 1996/1997
III OI 1995/1996
II OI 1994/1995
I OI 1993/1994
 Książeczki OI
 Reprezentacja
 Obozy Olimpiady
 Galeria zdjęć
 Ciekawe odsyłacze
 OIG LiveCD
 IV OIG 2009/2010
 Historia OIG
 SIO
 MAIN

Zadanie: Profesor Szu


Dostępna pamięc: 32MB

W mieście Bajtion ma swoją siedzibę bajtocki uniwersytet. Oprócz głównego gmachu, uniwersytet ma do dyspozycji n domków dla pracowników naukowych. Domki połączone są jednokierunkowymi drogami, może jednak być wiele dróg łączących dwa domki, istnieją także drogi łączące gmach uniwersytetu z domkami (droga może łączyć także pewien obiekt z nim samym). Bajtion został tak skonstruowany, żeby żadne drogi się nie przecinały w miejscach innych niż domki lub gmach (ale mogą przebiegać mostami i tunelami) ; ponadto każda droga zaczyna się w pewnym domku lub w gmachu i kończy się w domku lub w gmachu. Wiadomo ponadto, że istnieje co najmniej jedna droga łącząca pewien domek z gmachem uniwersytetu.

Pewnego razu uniwersytet zapragnął zatrudnić u siebie znanego specjalistę informatyki teoretycznej - profesora Szu. Jak wielu wielkich naukowców, profesor Szu ma dziwny zwyczaj; otóż każdego dnia lubi dojeżdżać do gmachu uniwersytetu inną trasą (będącą drogą bądź układem dróg, z których każda następna zaczyna się w domku, w którym kończy się poprzednia; trasa może przechodzić przez ten sam domek bądź główny gmach uniwersytetu wielokrotnie). Profesor dwie trasy uważa za różne, jeżeli różnią się chociaż jedną wykorzystaną drogą (przy czym kolejność dróg jest ważna, a dwie różne drogi łączące te same domki uważa on za różne).

Znając schemat połączeń między domkami Bajtionu, pomóż uniwersytetowi znaleźć domek, z którego istnieje najwięcej różnych tras do gmachu uniwersytetu (zamieszkawszy w tym domku, profesor Szu będzie chciał najdłużej pracować na uczelni) - jeżeli takich domków jest więcej niż jeden, to podaj wszystkie z nich. Jeżeli przy tym z jakiegoś domku istnieje więcej niż 36 500 tras do gmachu, to zakładamy, że profesor może tam zamieszkać na zawsze (jako że nie może żyć nieskończenie długo, a 100 lat to dość bezpieczna granica).

Zadanie

Napisz program, który:
  • wczyta ze standardowego wejścia schemat połączeń między domkami Bajtionu,
  • wyznaczy domki, w których profesor Szu mógłby mieszkać najdłużej oraz najdłuższy czas jego zamieszkiwania,
  • wypisze wynik na standardowe wyjście.

Wejście

Pierwszy wiersz wejścia zawiera dwie liczby całkowite n oraz m ( 1$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 n, m$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 1 000 000) oddzielone pojedynczym odstępem i oznaczające odpowiednio ilość domków i ilość dróg w Bajtionie (domki są ponumerowane liczbami od 1 do n, a umownie nadajemy gmachowi uniwersytetu numer n + 1). W wierszach o numerach od 2 do m + 1 znajdują się pary liczb całkowitych ai, bi ( 1$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 ai, bi$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 n + 1 dla 1$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 i$ \le$% WIDTH=16 HEIGHT=30 m) oddzielone pojedynczymi odstępami i oznaczające odpowiednio numer domku w którym zaczyna się i numer domku w którym kończy się i-ta droga.

Wyjście

Pierwszy wiersz wyjścia powinien zawierać maksymalną liczbę dni jaką profesor Szu może mieszkać w Bajtionie lub jedno słowo ,,zawsze'', jeżeli ta liczba przekracza 36 500 dni. W drugim wierszu powinna się znajdować liczba domków, zamieszkanie w których zapewnia profesorowi okres pobytu podany w pierwszym wierszu wyjścia. W trzecim wierszu powinny się znaleźć numery wszystkich takich domków, oddzielone pojedynczymi odstępami i podane w kolejności rosnącej. Wszystkie domki, w których profesor może zamieszkać na zawsze uważamy przy tym za jednakowo dobre.

Przykład

Dla danych wejściowych:
3 5
1 2
1 3
2 3
3 4
3 4

poprawną odpowiedzią jest:
4
1
1

Ilustracja przykładu
Natomiast dla danych:
3 5
1 2
2 3
3 1
3 4
3 4

poprawną odpowiedzią jest:
zawsze
3
1 2 3 
Ilustracja przykładu





Wersja do druku